Netherlands / Poetry

Blauw

by Annie M. G. Schmidt

Bent u ook zo’n mens dat twijfelt heel de dag?
Denkt u ook voortdurend: o, wat moet ik doen?
Koop ik diepvrieskip? Of koop ik een konijn?
Koop ik deze jurk in ‘t blauw of in het groen?
Zal ik de ramen zemen of niet?
Zal ik een pil innemen of niet?
Zal ik een vloermat kopen of niet?
En van mijn man weglopen of niet?
Bent u in dubio?
DOE NIETS een laat het zo!
Uw gordijnen in brand en u wilt blussen.
Wat is ‘t beste: emmer water? of een kussen?
Tja daar staat u, met van alles in uw handen.
Nou het beste is: NIETS DOEN, stil laten branden.
Voor die diertigduizend gulden assurantie
hebt u ‘n heel nieuw huis en nog een maand vakantie.
‘t Is de beste raad die Conny u kan geven
en ‘t geldt voor elke situatie in het leven.

Als u twijfelt in uw hart, mevrouw,
tussen dat en tussen dit,
als u twijfelt, doe dan niets, mevrouw,
en blijf zitten waar u zit.
Het leven zal het wel voor u beslissen,
de tijd lost het wel op, dat kan niet missen.
Als u twijfelt, doe dan NIETS, mevrouw,
laat het allemaal blauw-blauw.

Ik ben ook zo’ n mens dat twijfelt elke dag,
maar nu weet ik het. Nu heb ik het geleerd.
Ik ben wijs en ik neem geen besluiten meer,
want gelooft u mij, dat is totaal verkeerd.
Zal ik een liedje zingen of niet?
Zal ik het raam uit springen of niet?
Zal ikspinazie eten of biet?
Zal ik mijn man vermoorden of niet?

Ben ik in dubio,
‘k doe niets en laat het zo.
‘k Was aan ‘t autorijden en ‘k dacht: hee,
wijk ik uit voor die kerel? Ja of nee?
‘k Heb toen NIETS gedaan. Ik ben NIET
uitgeweken
en dat bleek ook achteraf heel goed bekeken:
‘k heb die man direct bezocht in ‘t ziekenhuis
en nu komt hij daag ‘lijks bij me thuis.
Hij en ik, we hebben ‘t zo gezellig samen
en daarom geef ik deze raad aan ied’re dame:

Als u twijfelt…NIETS mevrouw,
kies geen zwart en kies geen wit.
Als u weifelt: totaal NIETS mevrouw
en blijf zitten waar u zit.
Als u moet kiezen tussen twee meneren,
ga dan maar vast met nummer drie souperen.
Als u twijfelt, doe dan NIETS, mevrouw,
laat het allemaal blauw-blauw.
Blauw!

Leave a Reply

