Poetry

Mijn tenen (Annie M.G. Schmidt)

What I will quote today is another poem by Annie M. G Schmidt. I find this one very cute and also rare. You don’t get to read about fingers and toes much in poems. This one is heartwarming.

Sketch of Hands by Leonardo da Vinci (Photo taken from here)

 

 

Natuur heeft mij bedacht
met armen en met benen,
die mij bij dag en nacht
zeer goed diensten lenen
en, helemaal van onderen,
tien kleine wonderen:
mijn tenen

Ik hou van mijn tenen
omdat ze geduldig zijn
omdat ze kinderlijk en bloot
en zo onschuldig zijn
ze zijn ontroerend en naïef
ik heb ze lief, ik heb ze lief,
als ik ze zie zou ik wel uren kunnen wenen:
ik hou van mijn tenen

Daar staan ze op een rij
als moedige soldaten,
zo argeloos en blij
en toch niet uitgelaten
en, door de hoogtezon gekust
zijn zij een ware lust
mijn tenen

Ik hou van mijn tenen,
is dat nou zo zonderling,
ze hebben nimmer in hun leven
ruzie onderling,
ze zijn aanbiddelijk en fraai
en altijd boeiend, nimmer saai,
als ik ze zie zou ik wel uren kunnen wenen:
ik hou van mijn tenen

Leave a Reply

